Saturday, November 30, 2013

Ya Allah aku brmohon

mlam ni ntah knpe aku mrindui seseorng..tp aku x taw aku rndu kn spe..
haaha aku wndu tp x taw wndu kt spe..hahaha mcm2
Ya Allah..jika perasaan rndu ni mampu memusnah kn dri ku..tidakk mampu
mngawal nafsu..aku mohon ,jauh kn la perasaan wndu itu,..
bia la wndu ku ini hnya untuk Mu,hnya untuk Rasul ku,hnya untuk keluarga ku,hnya tu sahabat ku
dan bia la hnya untuk si dia yg halal buat ku walaupun aku tidak tahu siapa la zauj ku..
aku mohon ya Allah..amin


selamat kembali ke politeknik

assalamualaikum..huh selamat kmbali ke poli di ucp kn pda dax2 poli..trutama ny aku
haha..huh mlas toi nk balikk..ngee cm x cukup cuti..huh tup3..dh kne balekk poli..adoi
isnin ni start kelas..ngee hope2 sem ni aku leh wt tol2..
sem ni gk.aku duduk bilik jz ada 2 org..aku ngn kwan aku..nme dia shuzu..ahakz.
happy bebeno..lau x..aku x taw la..aku dok ngn spe..adeh
die tu pndai akaun..bole la aku study ngn die..ngee..wt mse skrng kita owg dok dlm bilik jakk
al maklum..ujan !ngee pe leh wt dok bilik..mkan,tdo,mvie, n online
t ble dh start kelas..moh la start bz..ngee
sem ni aku kne amik subjekk costing,ubs ngn financial accounting..huh hope2
aku dpt jatuh cnta ngn subjekk tu
..huh

                                  

cantikk kn poli aku..ni la polisas..politeknik sultan haji ahmad shah..hehhe
polisas di hati ku!ngee

Thursday, November 28, 2013

mengapa Hawa tercipta saat adam tertidur??

Dikatakan bahawa seorang lelaki jika kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya.

Seandainya Hawa diciptakan dari Adam ‘alaihissalam saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia akan membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa.

Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, dia melihat kematian ada dihadapannya, akan tetapi semakin bertambah sayang dan cintanya kepada anak yang dilahirkannya, bahkan dia akan menebusnya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu (jantung, hati nurani).

Oleh kerana itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Oleh karena itu Hawa diciptakan dari tempat yang nantinya akan berinteraksi dengannya. Sementara Adam diciptakan dari tanah, kerana dia akan berinteraksi dengan tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu.

Adapun seorang wanita, maka akan berinteraksi dengan perasaan, dengan hati. Dia akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang isteri yang penurut.

Kedokteran modern telah menetapkan bahawa seandainya bukan kerana tulang rusuk tersebut pastilah pukulan yang paling ringan yang diberikan kepada jantung akan menyebabkannya rosak dan menuju kepada kematian. Maka Allah menciptakan tulang rusuk tersebut untuk menjaga qalbu. Kemudian Dia menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Oleh kerana itu, wajib bagi Hawa untuk berbangga kerana dia diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok!!

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, sebagaimana yang dikabarkan oleh Nabi saw, jika seorang laki-laki berusaha meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.

Yang dimaksud dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam, janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu.


.

8 sifat seorang lelaki penyayang

assalamualaikum...ari ni aku tertarik dengan 1 entri mngenai sifat seorng lelaki yg penyayang.
hehe,..nak tahu??huh baca la ni..huhu

1) Suka Haiwan

- Lelaki yang penyayang adalah lelaki yang sukakan haiwan atau binatang, tak kisahla kucing ke, arnab ke, ayam lembu atau apa sahaja. Pendek kata korang tengok reaksi dorang bila ada haiwan nih sebagai contoh dikedai makan, ada kucing datang mengiauwww kat kaki lelaki tu, ada yang sepak teranjang dan halau kucing tu, ada pulak yang bercakap dengan kucing tu ” kenapa?..lapar ye..nah amik ni..” sambil beri tulang atau isi makanan. Haa, bleh tau ke mana yang penyayang?. Lagi satu contoh mudah, lelaki yang ada bela haiwan peliharaan lagi lah menyerlah sifat kasih sayang dia.

2) Suka Kanak-Kanak

- Lelaki yang suka akan kanak-kanak berpotensi menjadi bapa yang baik. Ini kata Dr.Fadilah Kamsah. Sifat kasih sayang dan layanan baik terhadap kanak-kanak sudah sukup mencerminkan dirinya kategori lelaki yang bagaimana. Ada lelaki yang tidak suka berhampiran kanak-kanak, rimas katanya. Tapi kalu lelaki yang buat-buat sayang kat adik korang tu MK tak pasti, nak tekel kakak mesti tekel adik dulu kan..hehe

3) Berat Akan Orang Tua

- Lelaki yang penyayang adalah lelaki yang berat akan orang tuanya. Seperti dia lihat ibunya terkontang-kanting mengangkat kain dijemuran, perasaan tak sampai hati yang wujud mendorongya membantu. Mereka juga akan sedaya upaya meringankan beban orang tuanya tanpa mengharap balasan.

4) Berat Akan Adik-Adik

- Ha korang cuba tgk hubungan dia dgn adik…INGAT, ADIK..bukan adik beradik..bukan kakak atau abangnya. Mengapa MK berkata begitu?. Kerana layanan abang terhadap adik adalah berbeza kerana adiknya lebih kecil yang sudah tentunya menjadi tanggungjawab dia. Tengok samada adakah hubungannya dengan adik rapat dan adik-adiknya menyukainya?. Perhatikan samada mereka bergurau senda atau tidak atau hanya membuat bodo je bila si adik ingin beramain dengannya.. Jika ya, maka dia merupakan lelaki penyayang. Ini berbeza dengan lelaki yang tak suka bermain-main atau melayan karenah adik kecilnya menunjukkan sifat penyayang dalam dirinya kurang

5) Prihatin Terhadap Kawan-Kawan

-Lelaki yang penyayang juga selalu bersikap prihatin atas kesusahan rakan-rakannya. jika ada yang meminta tolong dia tak ragu-ragu membantu sedaya boleh. Baginya kawan juga perlu ada dalam hidup dan perlulah ada sikap bantu-membantu dan tidak pentingkan diri. Tetapi biarlah berpada, bukannya setiap kali dia sahaja menolong atau tak pernah langsug menolong. Perlu ada sifat timbangrasa.

6) Pandai Menjaga Hati Pasangan

-Lelaki yang penyayang memang pandai mengambil hati pasangannya. Tengokklah bila pasangannya sedang berduka, pandai sahaja dia membuat humor untuk menghiburkan hati pasangannya.Kadang-kadang dia suka membuat kejutan bertujuan menggembirakan pasangannya. Jika pasangannya sedih dia juga tidak senang hati

7) Susah Marah

-Lelaki yang penyayang sudah tentunya lelaki yang tidak panas baran dan cepat melenting. Kerana hal kecik pon nak melenting seperti terlewat berjumpa, atau tercalarkan keretanya. Lelaki yang cepat melenting mcmni korang ati-ati la..

8 ) Sentiasa Murah Dengan Senyuman

-Haa korang tengok lelaki tu sejuk je..sentiasa senyum je selalu. Memang tak lokek langsung!.. Ini menandakan dia seorang lelaki yang penyayang. Senyuman yang diukir bertujuan mewujudkan elemen kemesraan kepada sesiapa yang memandangnya. Sebolehnya dia nak menegur semua orang dan berhubungan baik dengan semua orang. Tidak mahu mewujudkan unsur kebencian. Ada lelaki yang masam je mukanya (kalau memang dah azali memang tak leh buat apa), senyum taknak, ditegur buat bodoh je)

Thursday, November 21, 2013

cara hilangkan perasaan cemburu


 

assalamualaikum..huh ble brcinta pasti ada perasaan cmburu kn??
kdng2 cmburu tu bole buat hubungan kita ngn si dia musnah..adoi
bukn kita yg nk perasaan cmburu tu,dh  sndiri yg dtng..ngee
di sini ada beberapa tips untuk hilang kn perasaan cemburu..

1. Mengenali Kecemburuan
Langkah pertama yang harus kamu ambil adalah mengenali rasa cemburumu. Seperti dikutip dariiniunik.web.id , kecemburuan yang terjadi dalam suatu hubungan merupakan rasa benci kepada orang yang dianggap saingan seksualnya. Rasa cemburu merupakan penggabungan rasa takut dan marah, rasa takut kehilangan pasangan yang dicintai dan kemarahan karena melihat pasangan tertarik pada cewek/cowok lain. Dibalik rasa takut dan marah ini, biasanya ada keinginan untuk mengontrol pasangan kamu.
Oleh sebab itu, sebelum mengambil respon yang berlebihan dari rasa cemburumu, sebaiknya kenali situasinya terlebih dahulu. Berpikirlah lebih objektif. Tanyakan pada diri sendiri, apakah ketika si dia pergi makan siang dengan teman cewek/cowoknya memiliki alasan kuat untuk dicemburui atau ini hanya pemikiran negatif kamu.

2. Lebih Percaya Diri
Penyebab rasa cemburu yang berlebihan adalah kurangnya self-esteem. Semakin lama, jika kamu merasa rendah diri maka kecemburuan yang berlebihan mulai terlihat. kamu merasa setiap teman cewek/cowok si dia merupakan ancaman untuk kmau dan hubunganmu. Padahal, belum tentu hal tersebut benar.

3. Menyibukkan Diri
Waktu akan terasa sangat lama jika kamu tidak memiliki kesibukan. Hal ini juga yang membuat kamu merasa pasangan menjadi jarang menghubungimu, karena kamu menunggu-nunggu kabar darinya. Ketika si dia tidak memberi kabar, pikiran negatif kerap timbul dan kamu menjadi berasumsi buruk tentangnya. Dengan memiliki banyak kegiatan, kamu dapat menghindari pikiran-pikiran negatif ketika si dia tidak bersama denganmu.

4. Bicarakan Dengan Pasangan
Komunikasikanlah dengan pasangan bahwa kamu seringkali merasa tidak nyaman. Bicarakanlah dengan santai dan carilah solusinya bersama-sama. Dengan mengutarakan perasaanmu, siapa tahu pasangan menjadi lebih menjaga sikapnya dan si dia dapat mengerti kamu. Dengan catatan, kamu pun harus merubah sikap dengan berpikir lebih positif.

5. Hilangkan Prasangka Buruk
Coba hilangkan prasangka buruk pada pasangan. Mulailah dengan tidak memeriksa telepon atau akun social media-nya seperti Facebook dan Twitter. Yakinkah dirimu bahwa kamu pantas dengannya. Ketika kamu berpikir positif, pikiran menjadi lebih jernih.

Wednesday, November 20, 2013

Alhamdullilah

dup..dap...dup..dap...aku cuba melihat ny,,,ALHAMDULLILAH...akhirnya sem kali ni aku lulus
walaupun result aku jatuh...xpe xpe..asl kn lulus...sem dpan aku akn wt btol2..amin

Tuesday, November 19, 2013

betol ke itu jodoh kita?

Assalamualaikum..
kali ni aku teringin pula share 1 artikel entri mngenai tanda  si dia adalah jodoh kita
btol k??huh cekk la sndri..ngee

Tanda2 si dia jdoh kita


1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik.

Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang atau selesa bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita.

Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan.

Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini.

Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita.

Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan.

Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung.

Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar.

Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama.

Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan.

Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar.

Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, ‘lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih.

Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut.Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita.Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita.

Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya.Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu.

Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Mimpi
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi.Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya.

Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita..?

“ Manusia merancang, Allah menentukan..”

tips pujuk si dia



assalamualaikum..hai 
pernah x siapa2 di sekitar korang merajuk?? huh di sini
ada beberapa tips cm ne nk pujuk si die..


1. Berikan si dia ruang untuk bersendirian
Apabila seseorang lelaki merajuk, dia sebenarnya memerlukan masa untuk menenangkan fikirannya. Dia perlukan masa untuk bersendirian bagi membolehkan dia memikirkan sedalam-dalamnya apakah yang telah berlaku. Apakah punca berlakunya masalah tersebut? Adakah dia berhak untuk merajuk? Apakah tindakan yang perlu dia lakukan bagi menyelesaikan masalah itu? Dan pelbagai lagi persoalan yang dia cuba fikirkan bagi mencari jawapannya.
2. Sentiasa memberikan si dia sokongan
Anda sebagai seorang pasangan yang memahami, berikan si dia sokongan yang diperlukan. Jika dia mendiamkan diri dengan menonton televisyen dan tidak mengendahkan anda, biarkan si dia berbuat apa yang dia inginkan. Ikutkan sahaja rancangan televisyen yang dia sedang tonton dan jangan sesekali mengubah siaran televisyen ke siaran kegemaran anda. Walaupun dari luaran kita nampak dia sedang menonton televisyen, tetapi di dalam akal fikirannya si dia sedang memikirkan masalah yang sedang berlaku.
3. Jangan bertanyakan tentang perasaannya
Ketika si dia sedang merajuk, jangan sesekali bertanyakan apa yang sedang berlaku, kenapa dia merajuk, apakah perasaannya, dan sebagainya. Elakkan diri anda daripada bertanyakan apa-apa kepadanya. Ini kerana, kehadiran anda akan mengganggu konsentrasinya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dan ini akan menyebabkan si dia akan semakin menjauhkan diri daripada anda kerana anda telah mengganggunya.
4. Buat sesuatu yang dapat mengembirakan hati anda
Ya, adalah lebih baik anda mengembirakan hati anda sendiri daripada anda memikirkan perasaan si dia. Pada ketika ini, si dia perlukan ruang untuk bersendirian. Jadi biarkan si dia bersendirian dan gunakan masa yang ada untuk menghiburkan diri anda. Mungkin dengan membaca novel kegemaran anda, atau pun melakukan hobi kesukaan anda seperti memasak, menjahit ataupun shopping. Dengan cara ini, anda akan dapat mengelakkan diri daripada mengganggu si dia yang sedang cuba pulih daripada merajuk itu

jenis orang yang paling di sukai nyamuk

assalamualaikum..
huh  pnah x  trfikir owg jenis pe yg paling nyamukk suke??
huh  kali  ni mahu share mngenai nyamukk huhu
                                   


                                                         4 jnis orng yg pling di sukai nyamuk

 Orang yang memiliki badan lebih besar ternyata sangat disukai oleh nyamuk hal ini dipengaruhi oleh gas karbon dioksida yang lebih banyak dkeluarkan oleh orang berbadan besar yang menarik perhatian nyamuk. Olahraga Nyamuk menganggap asam laktat yang dihasilkan tubuh manusia setelah berolahraga sebagai sebuah daya tarik tersendiri. Terlebih lagi, setelah berolahraga napas jadi agak cepat sehingga nyamuk semakin tertarik untuk menggigit. Metabolisme Orang yang memiliki metabolisme baik ternyata lebih suka digigit nyamuk hal ini karena nyamuk tidak suka menghisap darah yang banyak mengandung kolestrol. Bau Aseton dan estradiol yang dikeluarkan melalui napas dan komponen lain seperti bakteri di kulit pun mampu menarik perhatian nyamuk. Peneliti percaya kalau beberapa orang memiliki bau tubuh tertentu – selain memiliki komponen tersebut – sehingga nyamuk lebih sering mengisap darahnya.


                           

Akhirnya dapat juga glitterati

assalamualaikum..
alhamdullilah akhirnya nuffnang dh bg aku status glitterati..ahakz
gembira x trkata walaupun msh  rm 0.00..ngee
x pela..asalkn dpt status tu..huh harap2  x kena tarikk ngee...
ni kelebihan status glitterati..hoho


KELEBIHAN BLOGGER YANG BERSTATUS GLITTERATI

  • Earning anda akan meningkat lebih banyak berbanding blogger yang berstatus ordinary (biasa).
  • Anda akan dibayar sebanyak RM 0.25 setiap klik berbanding blogger biasa iaitu RM 0.15.
  • Anda akan berpeluang untuk mendapat Buffered Earning berbanding blogger biasa yang tak akan dapat langsung.
  • Anda akan mendapat bayaran dalam masa 30 hari selepas tarikh cashout berbanding blogger biasa iaitu selama 60 hari.
  • Pihak pengiklan lebih mengutamakan blogger yang berstatus Glitterati untuk pengiklanan.
  • Pihak Nuffnang memperuntukkan 70% event untuk blogger berstatus Glitterati dan 30% untuk blogger berstatus ordinary.
  • Pihak Nuffnang memperuntukkan 70% hadiah eksklusif untuk blogger berstatus Glitterati dan 30% untuk blogger berstatus ordinary.

Monday, November 18, 2013

kisah Rasulullah dan kucing

assalamualaikum..
entri yg lpas aku da post mngenai kucing paling comel..kali ni aku teringin nk mncritakan kucing ksyngan Nabi Muhammad s.a.w iaitu Mueeza


Nabi  Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, di kala Nabi hendak mengambil jubahnya, ditemuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai di atas jubahnya. Tak ingin mengganggu hewan kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya.
Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk sujud kepada majikannya. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan mungil kucing itu sebanyak tiga kali.
Dalam aktivitas lain, setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, Nabi selalu menggendong Mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang Nabi sukai ialah ia selalu mengeong ketika mendengar adzan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara adzan.
Kepada para sahabatnya, Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, layaknya menyayangi keluarga sendiri.
Hukuman bagi mereka yang menyakiti hewan lucu ini sangatlah serius, dalam sebuah hadist shahih Al Bukhari, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi Muhammad SAW pun menjelaskan bahwa hukuman bagi wanita ini adalah siksa neraka.
Dari Ibnu Umar ra bahwa rasulullah SAW bersabda, “Seorang wanita dimasukkan ke dalam neraka karena seekor kucing yang dia ikat dan tidak diberikan makan bahkan tidak diperkenankan makan binatang-binatang kecil yang ada di lantai,” (HR. Bukhari).

Nabi menekankan di beberapa hadis bahwa kucing itu tidak najis. Bahkan diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing karena dianggap suci.

Sunday, November 17, 2013

inikah kucing yg paling comel ??





assalamualaikum...
miow..miow..miow...ahakz...kali ni cte tntang kucing japp..hoh
spe sni suke kucing??angkat kaki..huhay
smua tahu kucing adalah haiwan yg paling comelllllllllll...cuteeeeeeeeeeeeeeee
huh lau bole ..nk 1 rumah ada bnyak kucing..bole la tdo ngn die..
ahakz..sini terdapat beberapa gmbar kucing yg comel..hoh


gelagat anak kucing main tisu




















huh keliru..mne 1 paling comel..adeh bg aku kucing semua comel n cute..ahakz..
len entri ..insyaallah aku post kn cte mngenai kucing Nabi Muhammad s.a.w.
ngeee